Tehokas menetelmä koulukiusauksen ehkäisyyn: KiVa-koulu -hanke

Koulukiusaus on vakava asia, ja liian usein kuulee tarinoita, joissa kiusattu ei saa tukea opettajilta eikä muilta aikuisilta. Koulukiusauksen aiheuttamat henkiset haavat arpeutuvat hitaasti ja pahimmilaan tuhoavat nuoren elämän. Koulukiusaus on usein myös yksi keskeinen tekijä itsetuhoisten nuorten henkilöhistoriassa. Siitä huolimatta tuntuu, että monissa kouluissa koulukiusausta tapahtuu täysin hyväksymätön määrä.

Onneksi tällä saralla myönteistä kehitystä on jo tapahtunut. Kuuntelin taannoin Christina Salmivallin esitelmää KiVa-koulu-hankkeesta ja vakuutuin. Hankkeessa tiedostettiin, että kiusaus ei lopu, jos puututaan vain kiusaajaan ja kiusattuun. Kyseessä on nimittäin ryhmädynaaminen ilmiö. Kyse on vallasta: kiusaaja hakee kiusaamisellaan sosiaalista statusta. Ja tavallisesti kokee sitä myös saavansa. Eli kiusaus kannattaa. Kuten hankkeen tutkijat toteavat: Se on helppoa, se on hauskaa ja se toimii. Siksi se ei lopu.

Kiva-koulu -hankkeessa ideana oli muuttaa tämä yhtälö. Kiusaaja jatkaa kiusaamista, koska kiusaamisen avulla hänen statuksensa ryhmässä nousee. Siksi ratkaisu vaatii, että vaikutetaan koko ryhmään niin, että kiusaaja ei enää saakaan sitä havittelemaansa hyväksyntää muilta. Kun tämä yhtälö saadaan muutettua – kun kiusaus ei enää olekaan helppoa, hauskaa, eikä enää toimi – niin systemaattinen kiusaaminen vähenee dramaattisesti. Tämä muutos aikaansaadaan opetuksen, ryhmäkeskusteluiden, opettajien valmennuksen ja kiusaustilanteisiin puuttuvan KiVa-tiimin avulla.

Hankkeen kautta ymmärryksemme kiusauksesta muuttuu radikaalisti. Kyse ei ollutkaan uhrista, joka jostakin syystä olisi altis tulla kiusatuksi. Kyse ei myöskään ole kiusaajasta, joka hankalien kotiolojen pakottamana purkaa ahdistustaan kiusaamiseen. Kyse on siitä, että yksilö löytää itselleen ominaisen tavan nostaa omaa arvostustaan luokkatovereiden silmissä – kiusaamisen – ja valikoi sitten uhrinsa sellaisten tyyppien joukosta, jotka uskoo kykenevänsä alistamaan. Kyse on yleisöstä, niistä kanssatovereista, joiden silmissä henkilön sosiaalinen status nousee kiusauksen ansiosta. Muuttamalla yleisön lopetamme valtaosan kiusaamisesta.

Tulokset hankkeeseen osallistuneissa kouluissa ovat olleet merkittävät. Vuoden jälkeen kiusaus oli hankkeeseen osallistuvissa kouluissa vähentynyt 40% verrokkikouluihin verrattuna. Vähennys koski sekä kiusaajia, että kiusauksen kohteeksi joutuneita. Eli antamalla oppilaille välineet ryhmänä toimia kiusaamista vastaan saatiin järkyttävän hyviä tuloksia aikaan. Hanke on monivuotinen ja uskoakseni tulokset ovat vielä vaikuttavampia, kun oppilaat oppivat KiVa-koulutavoille jo ekasta luokasta lähtien. Onneksi hanke on levinnyt nopeasti ja nykyään jo 2500 peruskoulutuksesta vastaavaa koulua on osa hanketta.

Jos KiVa-kouluhanke toimii käytännössä yhtä hyvin kuin miltä se julkisuuskuvansa perusteella näyttää, on sillä kauaskantoiset positiiviset seuraukset suomalaiselle yhteiskunnalle. Sillä on potentiaalia vähentää ensiksi nuorten pahoinvointia ja sitä kautta myös aikuisiän pahoinvointia, masennusta ja syrjäytymistä. Näin se voi ennaltaehkäistä monta tulevaa murhenäytelmää, joista valtaosa olisi henkilökohtaisia, mutta joista osa järkyttäisi koko kansakuntaa. Hanke osoittaa, että ongelmiin voidaan vaikuttaa, kunhan niiden todelliset syyt ymmärretään. Se on myös suunnannäyttäjä ennaltaehkäisevän toiminnan tärkeydestä masennuksen ja syrjäytymisen ehkäisyssä.

Tämä kirjoitus on kolmas sarjassa, jossa pyrin miettimään ratkaisuja, joilla estettäisiin tulevat Jokelat, Kauhajoet ja Hyvinkäät. Kaiken kaikkeaan ehdotan siis kolmea asiaa:

1. KiVa-koulu hankkeen vahvistamista, jotta suomesta tulisi koulukiusaamisen ehkäisyn edelläkävijämaa. Pisa-tulokset ovat ihan kivat, mutta tämä olisi jo jotakin, josta voisi olla suomalaisessa peruskoulussa ylpeä!

2. Tutkimusta valkoisesta vihasta, jotta meillä olisi mahdollisuus ymmärtää mistä silmitön, ihmisyyttä halveksuva viha kumpuaa. Näin oppisimme tunnistamaan hälytysmerkit paremmin ja voisimme tulevia tapauksia estää.

3. Nuorten syrjäytymisen ehkäisyn kokonaisremonttia. Nykyään järjestelmä on pirstaloitu eri ministeriöiden välille. Jokainen vahtii omaa tonttiaan ja pyrkii säästämään omista rahoistaan. Siksi nuorten kokonaisetu ei toteudu. Tarvittaisiin koko järjestelmän uudistamista sellaiseksi, että nuorten etu olisi siinä todella etualalla.

2 comments

  1. Lassi Laitinen

    Salmivalli on kova tyyppi. Kattava yleisesitys aiheesta löytyy ”Koulukiusaaminen ryhmäilmiönä” -teoksesta. Siitä löytyy myös silmät avaava tyypittely koululaisten rooleista kiusaamistilanteissa. Kiusaajan (aloittaa kiusaamisen) ja kiusatun lisäksi näitä ovat apurit (heittävät lisää löylyä kiukaalle), vahvistajat (taustanaurajat, jotka mielestään eivät tee mitään), puolustajat (puolustavat kiusattua) ja ulkopuoliset.

    KiVa Koulun kokonaisvaltaisuus ja sosiaalisen huomioiminen vakuuttaa minut ainakin. Visut epäilyttää, mutta tämä on lillukkaa. Tulokset puhuvat puolestaan.

    Myös Helsingissä tehdään töitä tähän liittyen:

    ”MONNI – Monikulttuurisempi koulu on hanke, jonka toteuttamisesta vastaavat Helsingin
    yliopiston Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenian Kotkan, Kouvolan, Lahden ja Helsingin yksiköt sekä Helsingin yliopiston sosiaalipsykologian laitos.

    Projektin tuloksena koulujen kyky tunnistaa ja käsitellä rasismia ja etnistä syrjintää paranee.
    Koulujen kyky tukea maahanmuuttajataustaista nuorta lisääntyy. Koulujen asenneilmapiiri ja
    työrauha paranee”
    Lisää: http://ec.europa.eu/ewsi/UDRW/images/items/itpr_17584_575594047.pdf

    En tiedä onko tuosta jo pitkittäistutkimusta julkaistu, mutta piakkoin luulisi sellaistakin ulos tulevan.

    Muuta materiaalia samaan hankkeeseen liittyen:
    http://blogs.helsinki.fi/tarinoitakaveruudesta/

    Nyt kun (jos) näistä molemmista saadaan lupaavia tuloksia, ongelmaan pureutuminen isosti on vain tahdosta (rahasta) kiinni.

    Tykkää

  2. frank

    On jotenkin toivoa herättävää, että onnistutaan löytämään menetelmiä, jotka todistettavasti vähentävät huomattavasti sosiaalisia ongelmia. Pitkään voi tuntua, että jokin ongelma – kuten koulukiusaus – on jotakin, josta ei vain voi päästä eroon. Sitten tulee uusi menetelmä, jonka avulla iso osa siitä saadaan kitkettyä. Antaa luottamusta siihen, että monet sosiaaliset ongelmat voidaan ratkaista, kunhan taitoa ja tahtoa vain riittää.

    Tätä voi verrata rikoshistoriaan perehtyneen dosentti Teemu Keskisarjan lausuntoon: ”IInhimillinen sapetus ei poistu aineellisen hyvinvoinnin myötä eikä millään muullakaan tavalla, koska se kuuluu ihmiselämään. Henkirikoksia tulee tapahtumaan aina ja iäti, ellei sitten keksitä jotakin päähän asetettavaa tieteiselokuvien sirua.”

    Aika pessimistinen lausahdus. Viesti tuntuu olevan, että turha tehdä mitään, kun kuitenkaan mikään ei muutu. Oikeasti pitkän tähtäimen trendi on, että kaikenlaiset väkivaltarikokset ovat olleet laskemaan päin Suomessa. Eli myönteistä kehitystä on tapahtunut yksittäisistä takapakeista huolimatta. Eivät henkirikokset tietystikään koskaan kokonaan poistu kuvasta, mutta kyllä niiden määrään pystyy aika radikaalistikin vaikuttamaan erilaisella sosiaalisella työllä. Erityisesti silloin, kun opitaan tekemään se työ taitavasti. Kohti parempaa maailmaa!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s